Meditatie

Een meditatie kan op ieder moment, is makkelijk en laagdrempelig te realiseren en werkt ook prima via een online livestream. Daarnaast hoeft het geen druk op werk of pauzetijd te geven, want met een half uurtje bereik je al meer dan voldoende effect.

Meditatie

Meer over meditatie

Meditatie verwijst naar een wijd spectrum van geestelijke oefeningen. Het woord komt van het Latijnse woord meditatio, dat op zijn beurt afgeleid is van het werkwoord “meditari” dat nadenken, overdenken betekent. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen contemplatie, ontpanningsmeditatie, concentratie-meditatie en vipassana oftewel inzichtsmeditatie. Binnen die vier vormen bestaan vele varianten waaronder ook de mindfulness practices. Ook de keuze tussen een geleide en een niet geleide meditatie is vaak de eerste stap bij de start van een meditatie practice opbouwen.

Previous
Next

Probeer het zelf

Zoek een fijne plek waar je ontspannen kunt zitten. Je hoeft niet met een rechte rug te zitten als je het als onprettig ervaart. Pas op met liggen omdat je in slaap kan vallen en dat is niet de bedoeling.

Kies bewust een beoefeningstijd, zoals 10 minuten. In het begin zal je merken dat het best lastig is, leg de lat daarom niet te hoog door 30 minuten of meer te kiezen. 

Probeer je lichaam te voelen. Dat klinkt misschien raar, maar dit is niet iets vanzelfsprekends. Ervaar alle sensaties in je lichaam, zowel de prettige als de onprettige en koppel er geen emotie aan. Laat het gewoon zijn zoals het is. 

Door bewust in- en uit te ademen voorkom je dat je over allerlei dingen gaat nadenken. Op zich is het nadenken geen probleem, zolang je maar bewust terug gaat naar je ademhaling. Op deze manier train je jezelf, zodat je de volgende keer langer kunt mediteren.

Grote kans dat je tijdens je meditatie allerlei gedachtes voorbij gaan komen. Geen probleem, dit is normaal. Vooral als je net begint is de kans groot dat je veel verschillende gedachtes gaat hebben. Dit opmerken is het enige dat je hoeft te doen.

Ga jezelf niet kleineren of straffen, maar laat het gewoon gebeuren. Probeer weer terug te gaan naar je ademhaling.

Blijf focussen op je ademhaling. Als je vaker mediteert zal je merken dat je ook ‘stillness’ gaat ervaren, zonder actief op je ademhaling te focussen. Maar in het begin is het goed om hier wel op te focussen, want zo maak je het je eigen.

Probeer dankbaar te zijn, ongeacht alles dat in je leven gebeurd. Dit is iets waar we zelden de tijd voor nemen. We denken vaak aan dingen die niet goed gaan, maar dit is een moment dat je bewust dankbaar mag zijn voor alles.

Meditatie

Meditatie kan gezien worden als spirituele beoefening. Veel mensen en stromingen, vooral in het oosten kennen een bepaalde vorm van meditatie. Zo rond de 20ste eeuw ontstond er nieuwe belangstelling voor meditatie in het westen. Mensen verwachten vooral rust in het hoofd en een geluksgevoel te krijgen na het beoefenen van meditatie. Het is een vaardigheid en je kan het leren. Er wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar meditatie, waar onder andere uit blijkt dat het compassie en een sterker bewustzijn ontwikkelt. 

De meest effectieve meditatie vormen kun je niet als zodanig noemen omdat de ervaring voor iedereen anders is. Er zijn meer dan honderden methoden en technieken van verschillende tradities, culturen en religies. Er is geen universele ‘best practice’, het is ieders individuele voorkeur wat voor jou het beste werkt. Uiteindelijk maakt het niet uit welke stijl je kiest, als je maar kiest waar jij het gevoel bij hebt dat je de volledige ervaring van kalmte, empathie en bewustzijn kan integreren tijdens de meditatie en in de rest van je dag!

Bekijk hier een video van een Meditatie-les van Manon Simonis, eigenaar en senior yoga docente bij Yogaplace.

Geluk en gezondheid

Meditatie is een tool die ontzettend effectief voor op de werkvloer is, maar daar nog niet vaak wordt gebruikt. Bewezen is, dat het zorgt voor positieve veranderingen in de hersenen welke zorgen voor toename van het leervermogen, het verwerken en begrijpen van informatie en het reguleren van emoties. Het geeft meer rust in het hoofd maar zorgt tegelijkertijd ook voor grenzeloze creativiteit. Het vermindert stress gerelateerde klachten en heeft een preventief effect in relatie tot spanning-, stress- en burn-outklachten.

Yogaplace geeft naast  Yoga Nidra ook les in Yin yoga, Ashtanga yoga en de afgeleide vormen, Easy flow yoga en Dynamic flow yoga.

Ervaar het effect van yoga direct

Maak kennis
met yoga

Reserveer jouw
(online) yoga les

Yogaplace kent geen grenzen

Ons aanbod is ook online te vinden

Meer informatie?

Lees in onze FAQ alles over hoe je je voorbereidt op jouw les en welke leefregels gelden in onze shala